VLABEL-schatting bij aangifte nalatenschap
Bij de aangifte van een nalatenschap worden de onroerende goederen gewaardeerd met het oog op het bepalen van de erfbelasting. Met een VLABEL-schatting uitgevoerd door een erkende schatter-expert heeft u de zekerheid dat de waardering zal aanvaard worden door de Vlaamse Belastingdienst. U vermijdt hiermee het risico op tekortschatting wat resulteert in een heffing van aanvullende rechten en een belastingverhoging. Tegelijkertijd vermijdt u ook het risico op overschatting, waardoor te veel erfbelasting zou worden betaald.
Bestel uw VLABEL-schatting aan een vaste prijs:
€450 all-in prijs
Wanneer een VLABEL-schatting aanvragen?
Een VLABEL-schatting oftewel een schatting volgens de wettelijke vorm- en kwaliteitseisen van de Vlaamse Belastingdienst is enkel van toepassing bij de aangifte van een nalatenschap. Bij een overlijden dienen de onroerende goederen te worden gewaardeerd om finaal de erfbelasting (successierechten) te bepalen.
U kan het goed zelf schatten of dit laten uitvoeren door een erkende schatter-expert opgenomen in de VLABEL-lijst. Met deze erkenning wordt enerzijds de expertise bewezen en is er zekerheid dat de schatting onafhankelijk en volgens de kwaliteitseisen is opgesteld. Bijgevolg zal de Vlaamse Belastingdienst de schatting aanvaarden als een realistische waarde en worden nadelige fiscale implicaties afgewend.
Zelf vastgoed schatten bij een aangifte nalatenschap
Een erfgenaam heeft niet de verplichting om een VLABEL-schatting te laten uitvoeren. Als erfgenaam mag u zelf een onroerend goed schatten dat deel uitmaakt van uw erfenis. Maar er zijn enkele risico’s waar u rekening mee moet houden. U bent verplicht om een objectieve en gefundeerde waarde aan te geven in de aangifte van nalatenschap. Gelet op het belang van de erfgenamen in de erfbelasting zal er met een kritische blik naar de schatting gekeken worden. De kans is reëel dat de Vlaamse Belastingdienst de schatting niet zal aanvaarden.
De Vlaamse Belastingdienst heeft een periode van twee jaar om te controleren of u mogelijk ’te weinig’ hebt geschat in de aangifte. Deze controle kan op basis van vergelijkende data of wanneer blijkt dat het goed binnen de twee jaar tegen een hogere prijs is verkocht. In dat geval moet er niet alleen extra erfbelasting betaald worden maar ook een belastingverhoging als het verschil tussen de geschatte waarde en de verkoopprijs minstens 10% bedraagt.
Verkoopt u het onroerend goed voor een lagere prijs dan opgegeven in de aangifte? Dan heeft u geen recht op teruggave van VLABEL. Het is dus van belang om zorgvuldig en nauwkeurig de waarde in de aangifte op te nemen.
Zelf schatten:
– objectiviteit staat ter discussie
– waardering kunnen onderbouwen
– VLABEL-controle tot 2 jaar
– extra belasting en verhoging bij tekortschatting
– geen recht op teruggave bij overschatting
Wat is het verschil tussen een VLABEL-schatting door een erkende schatter-expert en een bindende schatting (ABS) van de Vlaamse Belastingdienst?
Sinds april 2019 hebben erfgenamen in Vlaanderen de mogelijkheid om een bindende schatting aan te vragen bij de Vlaamse Belastingdienst. Deze schatting uitgevoerd door een ambtenaar van de Vlaamse Belastingdienst is meteen bindend.
In veel gevallen gaat de bindende schatting niet gepaard met een voorafgaand plaatsbezoek van een ambtenaar. Hierdoor bestaat het risico dat het onroerend goed te hoog wordt ingeschat, wat resulteert in een hogere erfbelasting dan eigenlijk noodzakelijk is. Een virtuele schatting zonder plaatsbezoek houdt onvoldoende rekening met de specifieke context en staat van het pand.
De voorafgaande bindende schatting (ABS) is gratis. Bent u niet akkoord met de waardering? Dan zal de erfbelasting in eerste instantie toch berekend worden op basis van deze schatting. Daarna kunt u binnen de drie maanden een bezwaarschrift indienen waarbij u aangeeft, aan de hand van bewijsstukken, waarom de waardering volgens u te hoog is.
In de praktijk merken we dat notarissen en erfgenamen eerder opteren voor een erkende schatter-expert om discussies en bijkomende procedures te vermijden.
Vlaamse Belastingdienst:
– meteen bindend
– vaak zonder plaatsbezoek
Erkend schatter-expert:
– persoonlijke benadering
– schatter komt ter plaatse
– bijzondere aandacht voor de reële context en staat van het pand
Binnen welk termijn moet de aangifte nalatenschap ingediend worden?
De aangiftetermijn bedraagt in principe vier maanden na overlijden. Als de overledene niet in België, maar in een ander land van de Europese Economische Ruimte (EER) stierf, bedraagt de termijn vijf maanden. Bij een overlijden buiten de EER hebben de nabestaanden zes maanden.
Wie de aangifte te laat indient, riskeert belastingverhogingen. Deze verhogingen nemen toe naarmate de aangiftetermijn meer wordt overschreden.
Als erfgenamen denken dat ze het dossier niet zullen rondkrijgen binnen de vooropgestelde termijn dan kunnen ze uitstel vragen. Let wel, een vraag om uitstel pleit u niet vrij van een belastingverhoging. Zelfs als uitstel wordt verleend, blijft bij een laattijdige indiening een hogere belasting verschuldigd. Neem dus zeker tijdig contact op.
Indieningstermijnen
– 4 maanden bij overlijden in BE
– 5 tot 6 maanden bij overlijden in buitenland
– uitstel mogelijk maar hogere belasting verschuldigd
Uw VLABEL-schatting
in 3 eenvoudige stappen
Afspraak inplannen
Vraag online of telefonisch uw schatting aan. Binnen de 24u wordt een afspraak per e-mail bevestigd.
Schattingsbezoek
De schatter komt ter plaatse voor een waardebepaling. Gemiddeld duurt een schattingsbezoek 1,5 uur.
Schattingsverslag
Uiterlijk 7 werkdagen later krijgt u een goed onderbouwd schattingsverslag per e-mail verstuurd.
VLABEL-schatting aanvragen
Vaste prijs, alles inbegrepen
Schattingsverslag
Verplaatsing
Advies
BTW